Mar 16, 2012

Cinta Hakiki & Abadi



#akutukarsaya
Hai, Assalamualaikum, selamat pagi, alhamdullilah sy nak smbung sikit entry yg lepas.[Pandangan Saya Tentang Couple, Free Hair, Pegangan Tgn?]

Oklah semalam sy letak status kt fb....  .
tak ramai pun yg like. saya bukan seorg likers! heh

Bunyi macam kalau nak cople tu boleh kan. Hah

“ Ye la cinta kami belandaskan agama.”

 Ok fine betul tu tapi yg hang dok rindu2 sane,syg2 lah,mesej2 itu ini dgn lelaki/perepuan yg bukan mahram. Itu ke yang ang cakap cinta berlandaskan agama? Tak kan
.
“Tapi kiteowng kalau contact pon mesti saling mengingati antara satu sama lain. G solat, baca quran, puasa sama2.”
 
Suka saya ingtkan sekali lagi cinta adalah seseorg yg membawa kita ke syurga bukan neraka.  Perempuan dibenarkan cakap dgn lelaki perkara2 yg tertentu je. Atas urusan belajar, kerja, dan hal2 penting yg sewaktu dgnnya.  Setakat nak ajak solat dgn manusian yg bukan mahram baik ang pegi jaga saudara2 terdekat. Abg  adik kakak tu lagi elok. Main mesej dgn yg bukan mahram  hukumnya makruh kerana boleh membawa kepada unsur2 maksiat. So adakah hal ini yg membawa anda ke syurga??? Tipu kalau org cakap yg ade pasangan couple tak pernah main mesej. Mesti. Kan?
Jadi saya harap kawan2 faham ape yg saya nak jelaskan sbnrnye. Bukan pe kdg2 rimas jugak ramai sahabat2 yg ade pasangan kekasih tapi masih tak faham ape itu sebnrnya cinta yg hakiki.setiap malam call. Borak2 sampai pagi. Astagfirullah al azim. Apa yg di bincangkan tah.dah tu esok pagi sampai ke ptg tak penah lengang tgn dgn handfon. Kalau tak topup paksa diri cari top up jugak. Sampai dapat. Hmmm. Pastu nama panggilan hubby, syg, anje.
"Bro? sure ke dia isteri ang? Sis. Comfirm ke dia suami hang? Dia kah cinta yg abadi dan sejati hang??"
Cinta abadi adalah cinta yg kekal hingga ke syurgaNya. Bukan saya cemburu atau pun iri hati. Tidak sama sekali.mungkin sebelum ini sy jgk pernah melakukan dosa yg kitaselalu  pandang ringan. Termasuk diri sy. Borak2 kosaong dgn lelaki yg bukan mahram. Sy mengaku saya pernah melakukan akhlak yg kurang baik ni. Hmm. Alhamdullilah sekarang sy sedar. Ya saya sedar. Pintu taubat masih lagi terbuka utk sy.  Cuma ingin mengingatkan. Syukur sy tidak terhingga kerana Allah mengurniakan rupa paras yg tidak cantik tapi ape yg saya mahukan Cuma  wajah saya cantik di mata Dia.


Tapi jangalah kita pandang dosa tu hanya dtg dari aspek cinta je. Dunia ni luas. Kdg2 kita terlupa kelalaian diri kita ketika melakukan hal2 remeh yg lain. Mungkin tadi kita ade mengumpat?lawn ckp mak?melewatkan solat?rasa bangga diri? Renungkanlah sahabat. #nasihat utk diri sendiri.
Mungkin Allah akan tanya saya ape yg sy coretkan pada hari ni di akhirat kelak. Jadi sy ingin memohon maaf andai ada kata2 yg tak sedap di dengar dan sbagainya. Siapalah saya nak menilai dosa dan pahala sahabat2 dan kawan2 di luar sane. Sy jugk insan biasa yg masih lagi belajr dan sdg memperbaiki diri supaya sentiasa dlm keadaan yg diredhai olehnya. Segala ape yg tak elok dan buruk berpunca dari diri sy y hina ni dan yg baik2 belaka semestinya dari Allah.


Tapi yang penting cinta yang suci dan agung adalah cinta yang Satu. =__= '


tq baca sampai habis!





yang ikhlas,
coretan penuh semangat,
amalina_1211.

No comments:

Post a Comment